Anti Pilote de Ligne Droite

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What Energetic Drivability is ?

First of all, an important precision: The “Japanese-style” riding has its origin in the way the Japanese ride their bike, but is not limited to Japanese motorcycles only.

Hypermaniability is the alliance between pleasure and technical mastery.

It’s a term that describes a different concept of piloting from classical teaching. It originated in Japan, where their culture of body and self control makes it more natural. That is why we are also talking about Japanese-style maneuverability. This way of doing things is also found in aeronautics, and had received the name of Energetic Maniability by its designer at the time, Mr Boyd.

This way of driving offers a very great Maniability, whatever the speed. Indeed, even if it’s often associated with the “slow” look, and the Moto Gymkhana, it’s not limited to these two areas. This is really a way of driving that can be applied without restrictions. On the other side, it requires to sit on many of the usual principles of motorcycle riding, and uses a lot of “fall energy”, but without ending up on the ground. So it’s an anecdotal way of flying.

As a matter of principle, any motorcycle is manageable. But the Hyper Maniability will not only make it even more manageable, but at the same time more pleasant and safer.

More manageable - safer - more pleasant

More manageable, because we will learn to modify the geometry of the bike while riding. But it is this that defines the basic maniability of the bike. To be able to modify it by our gestures, will allow us to gain maniability according to the needs: a greater variety of geometry allows to respond to more numerous driving situations.

Safer, because we will use the physical forces that exist in motion, such as inertia, centrifugal force and fall. The latter two often have bad advertising, when precisely, if we learn to use them, they will not be resistant, but catchy. We will be able to force the bike less, and therefore less constrain it, thus gaining grip.

More pleasant, because the result of these gestures and forces that we will solicit, will provide sensations of acceleration, without needing to go fast. These sensations can go up to several “g” for the most extremist among us. For normal use, one approaches the “1g”, which will make the manoeuvring of the U-turn more pleasant (a taste of return) and not binding.

Unfortunately, a video can’t really transcribe the sensations that are felt when you ride your bike in this way, so the best is to come and test, as a passenger during a demo day, or by practicing yourself, during a training course, for example.

Anne Pascalede Liège le 11 février 2022 à 17h19
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Que dire.. second stage … 2 ans entre … et que de choses encore à apprendre. Promis je vais travailler encore et encore ces sensations que ce we m'a permis de ressentir, avec ta manière individuelle de résoudre les "problèmes"...
Jedrejezakde Dinan, le 10 février 2022 à 18h14
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Hier encore ca ne tournait pas rond, obligé de lever le pied, de débrayer et de passer le second degré ! Fallait lâcher prise et Clément m'a mis au courant! Un excellent conducteur ! Pas loin du gouffre, il m'a poussé vers l'avant ...
Kathleende Schaerbeek, le 7 février 2022 à 22h34
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Que dire … je suis toujours aussi impressionnée par le sens d’observation et l’analyse de Clément. Il arrive toujours à s’adapter au niveau de son élève, à voir ce qui le coince, à lui faire comprendre, à trouver les exercices personnalisés...
Roothooftde Bure Belgique, le 24 janvier 2022 à 20h05
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Mon mari et moi avons passé 2 jours exceptionnels, une technique de conduite unique qui permet de se sortir de situations difficiles sur la route...
Alexisde Vernon, le 17 janvier 2022 à 14h54
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Merci beaucoup à Clément pour ses 2 jours passés certe dans le froid, mais dans la bonne humeur et riche en apprentissages. Comme quoi il n’y a pas besoin de vitesse...
Ronnyde Zürich, le 19 septembre 2021 à 20h11
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2 unforgettable days. Years after an accident, I was used to drive almost straight only. My back was tight and hurted. On straight lines I could have fun with the power of my bike only and a loose rear was joy too...
Xavier Jungmannde Bligny les Beaune, le 14 septembre 2021 à 17h05
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2 appréhensions avant le stage : me retrouver avec des gens bien plus expérimentés et que le formateur ne fasse qu'appliquer des procédures. Sa débute mal : on m'offre un café. J'ai tout de suite été rassuré...
Eric Larcherde Saint-Dizier, le 9 septembre 2021 à 9h25
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Plante ta fesse, sert toi de tes transverses abdos,(et non de tes travers😃….), laisse tomber la moto, va jusqu’à la butée, ferme les yeux, laisse le guidon se poser seul, n’oublie pas que la moto ne tombera pas...
Fannyde Genève, le 7 septembre 2021 à 22h24
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Je manquais de confiance sur la moto, notamment dans les virages. Ce stage de maniabilité m’a permis de comprendre comment la moto se comporte et comment s’adapter pour la conduire avec souplesse et confort....
Laurentde Tours, le 31 août 2021 à 18h20
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Stage très intéressant où faire corps avec sa moto prend une autre signification, non plus pour dominer absolument sa machine mais c'est plutôt apprendre à positionner son corps de manière à laisser s'exprimer...
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